У боротьбі з Київводоканалом. Як не платити більше, ніж споживаєш.

У боротьбі з Київводоканалом. Як не платити більше, ніж споживаєш.

Чимало мешканців Києва, отримавши рахунки за воду, були шоковані. Хтось все літо користувався бойлером замість централізованого постачання гарячої, а натомість отримав величеньку суму в квитанції. Інші взагалі не можуть розібратися, як і куди їм тепер платити.

Закон №1198, який набрав чинності 1 липня 2014 року, визначив, що монополісти ЖКГ, в тому числі «Київводоканал» та інші, тепер надають послуги безпосередньо мешканцям багатоквартирних будинків. Раніше водоканал подавав воду тільки до входу в будівлю - до лічильника (якщо він був) або до так званої точки розподілу. А далі за подачу в квартири і за отримання плати від мешканців відповідав вже балансоутримувач - ЖЕК, обслуговуюча компанія, об'єднання співвласників багатоквартирного будинку і так далі.

Тепер кожен споживач зобов’язаний укласти прямий договір з організацією, яка є постачальником.

Втім, поки йде укладання договорів, на багатьох українців чекатиме неприємний сюрприз. Ті хто проживав в квартирі та не користувався водою, а також ті, хто чесно все літо заощаджував, користуючись бойлером, все одно отримали нарахування за спожиту воду. Як пояснюють в «Київводоканалі», згідно з законом, громадянин, який не бажає користуватися певною послугою, повинен був офіційно від неї відмовитися. Для цього пропонуютьзвернутись до будь-якої точки «Київводоканалу» і написати заяву про відмову від послуги водовідведення гарячої води.

При цьому залишається незрозумілим, чому «Київводоканалу» не достатньо показань опломбованого та оформленого лічильника.

І зовсім не ясно, що робити людям, які тимчасово не користуються водою, але не хочуть відмовлятися від цієї послуги назавжди.

Щодо цієї ситуації юристи ГО «Захист прав та свобод громадян України» пояснюють:

Відповідно до чинних положень «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення», затверджених Постановою КМУ від 21.07.2005 р. №630, послуги надаються споживачеві згідно з договором, що оформляється на основі типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення. Зокремап. 10 Правил визначено, що оплата послуг за показаннями квартирних засобів обліку (лічильників) проводиться лише у разі здійснення обліку в усіх точках розбору холодної та гарячої води у квартирі, незалежно від наявності засобів обліку на вводах у багатоквартирний будинок.

Таким чином, якщо у Вашій квартирі встановлені лічильники в усіх точках розбору та їх взято на абонентський облік виконавцем послуг, то незалежно від наявності загальнобудинкового лічильника оплату ви маєте здійснювати за показниками квартирних лічильників.

Також п. 10 Правил чітко передбачено, що виконавець і споживач не мають права відмовлятися від врахування показань засобів обліку! Справляння плати за нормативами споживання за наявності квартирних засобів обліку, без урахування їх показань не допускається за винятком їх несправності, що не підлягає усуненню. В цьому випадку плата за послуги вноситься згідно з нормативами споживання з моменту виявлення такої несправності.

Отже, якщо у Вашій квартирі є лічильники на воду, а Вам нараховують оплату за нормами споживання, то або Ваші засоби обліку води є несправними, або ж такі дії виконавця послуг суперечать нормам законодавства.

Таким чином, якщо у Вашому помешканні лічильники на воду є справними, опломбованими, а виконавець послуги водопостачання здійснив нарахування оплати за нормами споживання, то Ви маєте повне право та підстави оскаржити такі дії водопостачальної організації, звернувшись як до її керівника, так і до управління захисту прав споживачів, а також безпосередньо до суду.

Досить заплутана ситуація і з тими квартирами, де взагалі ніхто не живе. Тепер власникам такого житла будуть виставлені рахунки з урахуванням нормативу споживання на одну людину.

У цьому випадку, говорять юристи, варто звернутися до постачальника послуг з заявою про перерахунок (зменшення розміру плати) у зв’язку з тимчасовою відсутністю споживача та/або членів його родини. До заяви необхідно додати офіційний документ, що підтверджує відсутність Споживача та/або членів його родини. Це може бути довідка з тимчасового місця проживання, навчання, роботи, лікування, проходження військової служби, відбування покарання тощо.Також споживач має право взагалі не сплачувати вартість послуг за період тимчасової відсутності його та/або членів його родини. Для цього необхідно подати відповідну заяву, в якій зазначити про необхідність відключення виконавцем холодної і гарячої води і опломбування запірних вентилів у квартирі на час тимчасової відсутності споживача. Таким чином, за період вашого незнаходження за місцем проживання будуть відсутні підстави для нарахування вам оплати за послуги, якими ви фактично не користувалися, а відновити надання послуг ви зможете впродовж доби після повернення, звернувшись до виконавця з письмовою заявою про відновлення надання послуг.

Але справжнім скандалом обернулася ситуація з лічильниками. Виявилося, що показання лічильників, встановлених 5-6 років тому, у «Київводоканалі» вважають не дійсними. Мовляв, треба було проводити перевірку кожні 3-4 роки. Тому відносно володарів неперевірених лічильників автоматично здійснюються нарахування відповідно до норм споживання.

Фахівці ГО «Захист прав та свобод громадян України» наголошують, що, згідно із законом, прийняти засіб обліку в експлуатацію та опломбувати його має постачальник послуг, тобто Київводоканал.

На офіційному сайті Київводоканалу зазначено, що опломбування лічильника сторонніми організаціями на сьогодні не є підставою для взяття його на облік Товариством. Однак у випадках, якщо пломби на лічильники було встановлено відповідно до норм та правил, що діяли на момент виконання відповідних робіт, вони не вважаються недійсними. При цьому у мешканця має бути підтверджуючий документ (підписані акти виконаних робіт) від організації, яка мала право і ліцензію на виконання зазначених робіт.

Разом з тим, згідно закону, періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, здійснюються за рахунок суб’єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

Відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, покладається на суб’єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання. Періодична повірка проводиться за рахунок тарифів на електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

Крім того, кожні шість місяців до киян будуть приходити контролери «Київводоканалу» для того, щоб переконатися, що ті показання лічильників, які вони передають щомісячно, відповідають дійсності.

Згідно «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення», затверджених Постановою КМУ від 21.07.2005 р. №630, а також умов типового договору, споживач зобов’язаний забезпечити доступ до відповідної інженерної мережі, арматури, квартирних засобів обліку води і теплової енергії представників виконавця за наявності в них відповідного посвідчення для:

  • ліквідації аварій - цілодобово;
  • встановлення і заміни санітарно-технічного та інженерного обладнання, проведення технічного та профілактичного огляду, зняття контрольних показань засобів обліку води і теплової енергії -згідно з вимогами нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг.

Таким чином, уклавши договір з Київводоканалом, ви погоджуєтеся в рамках виконання договору надавати допуск до вашого житла виключно представнику організації. За наявності у нього відповідного посвідчення.

Тож, насправді, у боротьбі з комунальними службами, громадянин не такий і безпомічний. Знаючи свої права, можна не боятися навіть всемогутнього монополіста.

Зворотній звя’зок